tisdag 12 mars 2013

Påskpynt med fjädrar och ägg

Jag har redan börjat göra lite påskpynt. Jag tycker det är lika bra att vara ute i god tid för annars så hinner man knappt njuta av det man har gjort förrän påsken är över och det är ju lite synd.
Ett väldigt enkelt och roligt påskpyssel som jag gjorde för några dagar sedan kommer här.

Såhär gjorde jag :

Jag tog vanliga vita ägg och gjorde hål i ena sidan för att få ut äggets innehåll. Jag köpte en äggpump i en hobbyaffär och den var väldigt bra, det var lätt att få ut hela ägget och jag behövde endast göra hål i ena änden av ägget.
När jag fått ut allt innehåll sköljde jag ägget och försökte ta bort stämpeln så gott jag kunde.
För att få fast fjädrarna använde jag decopagelim som jag först penslade på ägget, sedan satte jag dit fjädrarna (jag använde fjädrar från pärlhöna) sedan blev det 2 lager med decopagelim, men låt ägget torka mellan strykningarna, annars blir det kladdigt och det är lätt att fjädern inte fastnar. Sedan ska ägget torka och lättast är det att använda grillpinnar i trä som man sätter ägget på och ställer dessa i ett glas.
Jag gjorde 12 st ägg som hamnade i en ljuslykta som jag har på bordet. Kan även bli fint att lägga dessa på ett fat med ett stort ljus i mitten, kanske jag ändrar mig och gör detta istället, vi får se...







7 kommentarer:

  1. Så snyggt det blev med dina pysslade ägg där i glashuset/lyktan! Fjädrarna kommer verkligen till sin fulla rätt där på äggens yta. Toppentips!

    Kram

    SvaraRadera
  2. vad snygga äggen blev
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Så söta ägg, ser mer invecklat ut än det är tror jag. får nog testa.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Det var verkligen fina ägg. Jag tror jag ska härma dig där. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  5. Har du testat att lägga en grövre fjäder på och sedan koka i lökskalsvatten och ta bort fjädern efteråt så det blir ett skalfärgat märke där fjädern satt? Lät krångligt men blir fint, gulbruna eller lilaröda ägg med vit fjäder :)

    SvaraRadera
  6. Jättefina ägg! Blir sugen på att påskpyssla lite jag också!/Susanne

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...